عسل و سلامتی

موضوعات : تغذیه

عسل و سلامتی

يكي از مهمترين نعمات الهيس و فرآورده‌هاي طبيعي مفيد است. بشر از حدود دهها هزار سال پيش، خواص عسل را مي‌شناخته و به صورتهاي گوناگون از آن استفاده مي‌نموده است. بطور مثال در مصر قديم، عسل را در پزشكي مصرف مي‌كردند. در طب جديد هم مورد مصرف دارد. عسل داراي ويتامينهاي B6, B2, Bt, A مي‌باشد و داراي خواص بسيار مهمي است. علاوه بر ويتامين‌ها، وجود ازت و مواد قندي در عسل آن را در رديف دغذاهاي كامل و لازم براي بدن انسان قرار مي‌دهد.

عسل

عسل علاوه بر فايده‌هاي زيادي در مصارف غذايي و دارويي، در آرايش و زيبايي نيز سابقه ديرينه‌اي دارد و در تركيب بسياري از كرم‌ها و لوسيون‌ها شركت مي‌كند.

* دو قاشق عسل صاف شده را با كمي شير ولرم بهم بزنيد و آن را به روش ماسك بر روثي كل صورت به غير از هاله چشمها قرار دهيد. پس از 20 دقيقه، ماسك را آرام با پنبه‌ي آغشته به شير پاك كردهع و بشوييد.
* دو قاشق عسل صاف شده را با يك قاشق غذاخوري روغن زيتون مخلوط نموده و به مدت 20 دقيثقه به روش ماسك بر روي پوست صورت قرار داده و آرام ماساژ دهيد و پس از 20 دقيقه صورت را پاك كرده بشوييد، بلافاصله شفافيت و شادابي خاص پوست را ملاحظه خواهيد كرد.

تاثير عسل در سلامتي
اگر به دنبال فهرست غذايي سالم در رژيم غذايي‌تان هستيد، عسل را به آن اضافه كنيد. هر روز بر تعداد مقالاتي كه در باب فوايد عسل ارائه مي‌شود و شهرت آن به عنوان يك شيريني فاسد شونده از بين مي‌برد، افزوده مي‌شود. افرادي كه روزانه چند قاشق سوپ خوري عسل مي‌خورند، از سطح آنتي اكسيدان بالايي در بدنشان برخوردارند كه همين سبب افزايش ميزان مقاومت بدن در برابر سلول‌هاي سرطاني ميشود.
آنتي اكسيدانها انواع خاص صدمات سلولي ايجاد شده توسط مولكولهايي به نام راديكالهاي آزاد را متوقف مي‌كنند.
غذاهاي غني از آنتي اكسيدان نظير عسل باعث تخريب راديكالها شده و بروز بيماريهايي نظير سرطان و تصلب شرايين را كاهش مي‌دهد. افرادي كه به مدت يك ماه بين 4 تا 7 قاشق سوپ خوري مي‌خورند نه تنها اضافه وزن پيدا نمي كنند بلكه ميزان اشتهاي‌شان نيز كاهش مي‌يابد.
به نظر مي‌رسد عسل معده را براي مدت طولاني پر نگه مي‌دارد و تمايل زياد افراد به محصولات شيرين را فرو مي‌نشاند. در رابطه با افزايش حفرات دنداني نيز بايد گفت، كه عسل با اينكه چسبنده و شيرين است ولي هيچ نقشي در بروز پوسيدگي دندان ايفا نمي‌كند.
با توجه به موارد فوق، بد نيست عقيده‌تان را نسبت به مصرف عسل تغيير دهيد و اين غذاي سالم را جايگزين بسياري تنقلات و مواد فاقد ارزش غذايي كنيد.

نكات مهم:
- در هواي مرطوب به جمع‌آوري گياه اقدام نكنيد. روز خشك ساعت آفتابي را برگزينيد و سعي كنيد كه روي گياه، شبنم ننشسته باشد.
- گياه سالم را انتخاب كنيد. حشرات و آلودگيهاي محيط ان را آلوده نكرده باشند.
- خشكاندن گياه ترجيحاً بايد در سايه و در محلي دور از گرد و غبار صورت گيرد.
تهیه و گردآوری :: گروه تحریریه پرداد

www.pardad.ir



  • نویسنده : mellifera
  • تاریخ : دوشنبه 4 بهمن ماه 1389
  • 3781 بازدید
  • 0 نظر