سوپرفرلون، زنبور سرخ فرانسوی

هر چی که دوست داشتی.مطالب جالب و خواندنی و...........

مدیر انجمن: mellifera

نمایه کاربر
mellifera
مدیر سایت زنبورعسل ایران
مدیر سایت زنبورعسل ایران
پست: 4166
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۹, ۱۲:۰۰ ق.ظ
محل اقامت: آذربایجان شرقی-مرند
تشکر کرده: 4565 دفعه
تشکر شده: 2800 دفعه
تماس:

سوپرفرلون، زنبور سرخ فرانسوی

پست توسط mellifera »

[JUSTIFY]سوپرفرلون، زنبور سرخ فرانسوی
هلیکوپتر سوپر فریلون (Super Frelon) یک بالگرد ترابری سنگین تک موتوره می باشد که در فرانسه توسط شرکت ایرواسپشال طراحی و ساخته شد و در چین نیز با نام Z-8 تولید می گردد. فریلون در فرانسوی به معنای زنبور سرخ میباشد.
تصویراین پرنده در دو نوع نظامی و غیر نظامی طراحی و تولید شده است که نمونه نظامی آن دارای سه نوع ترابری سنگین ، عملیات ضد زیر دریایی(ASW) و ضد کشتی می باشد. این بالگرد بعد از تحویل به ارتش فرانسه به کشورهایی مثل آفریقای جنوبی ، چین ، لیبی و اسرائیل نیز صادر شد.
نمونه ترابری این پرنده قدرت جابجایی 38 سرباز کاملا مسلح را دارد و می توان از آن علاوه بر مقاصدی مثل جابجایی نیروها (هلی برن) در عملیات تخلیه سریع نیز استفاده کرد.
نمونه جنگ ضد زیر دریایی و ضد کشتی آن نیز با استفاده از رادار جستجوی دریایی ORB-42 و 50 متر کابل نجات و همچنین داشتن امکاناتی از قبیل یک مسلسل 20 میلیمتری و سیستم دید در شب، تله های حرارتی برای منحرف کردن موشک های حرارت یاب ، سیستم سوخت گیری هوایی و لیزری قابلیت انجام انواع عملیات آفندی و جستجو و نجات دریایی را دارد.

تاریخچه خدمتی

آرژانتین

8 فروند سوپر فریلون اسراییلی که موتور هایشان با موتور T58 جایگزین شده بود به خدمت نیروی دریایی آرژانتین در آمدند و از آنها در جنگ فالکلند علیه شناورهای بریتانیایی استفاده شد.چین
در خلال سالهای 1977 تا 78 نیروی دریایی ارتش چین تعداد 13 فروند از این پرنده را دریافت کرد که این پرنده ها در دو نوع ضدزیردریایی و جستجو و نجات دریایی بودند. این پرنده ها نخستین هلیکوپتر های ارتش چین بودند که می توانستند از روی جایگاههای مخصوص حمل هلیکوپتر شناورهای چینی پرواز کرده و به انجام عملیات بپردازند.این بالگردها که هنوز هم در چین مورد استفاده قرار می گیرند همان گونه که قبلا اشاره شد با نام Z-8 در چین تولید می شوند که این امر نشان از کیفیت مطلوب طراحی این بالگرد دارد.
این پرنده ها برای ایفای نقش ضد زیر دریایی خود به یک رادار جستجوی دریایی به همراه سونار HS-12 فرانسوی برای شناسایی اهداف و اژدر های A244S برای مقابله با اهداف شناسایی شده مجهز شده اند.
نمونه جستجو و نجات دریایی این هلیکوپتر که به Z-8S معروف است دارای امکاناتی از قبیل نور افکنهای جستجوگر قوی و همین طور سیستم جلونگر فروسرخ بهینه سازی شده و آویونیک پروازی جدید می باشد، در حالی که نمونه دیگری از آن که به Z-8JH معروف است، نیز در حال خدمت است.
نمونه Z-8A این پرنده در فوریه سال 1999 به عنوان هواگرد ترابری سنگین ارتش چین مورد توجه مسئولان قرار گرفت و در سال 2001 دو فروند از آن که دارای رادار آب و هوا در دماغه بودند، برای مقاصد آموزشی و تحقیقاتی به ارتش چین تحویل شد که نظر مقامات نیروی زمینی را جلب نکرد و آنها تصمیم به خرید تعداد بیشتری میل 17 گرفتند.
اما نیروی هوایی ارتش چین، مثل نیروی دریایی این هلیکوپتر را برای انجام ماموریت های جستجو و نجات انتخاب کرد. این پرنده ها که از نوع Z-8K و Z-8KA بودند از امکاناتی از قبیل پرتاب کننده منور ، کابین بهسازی شده ، برجک مجهر به سیستم جلونگر فروسرخ به همراه نور افکن قوی زیر بدنه برخوردار بودند.
تصویرفرانسه

این بالگرد در اکتبر سال 1965 به هوا دریای ارتش فرانسه به عنوان هلیکوپتر جنگ ضد زیردریایی برای حمایت از زیر دریایی های مجهز به موشک های بالستیک این کشور پبوست.بعضی از انواع این پرنده نیز برای شرکت در جنگ علیه اهداف سطحی به رادار دماغه جهت هدایت موشک ضد کشتی اگزوسه مجهز شدند؛ اما در سال 2003 تمامی سوپر فریلون های هوادریای ارتش فرانسه مشغول به خدمت به عنوان هلیکوپتر ترابری شدند و سرانجام در سال 2010 از این وظیفه نیز بازنشسته شدند تا با هلیکوپتر مدرن NH 90 جایگزین گردند.

عراق

این کشور از نمونه SA321H این پرنده استفاده میکرد که قادر به شلیک موشک های ضد کشتی اگزوسه بود. از سال 1977 تعداد 16 فروند از این پرنده ها وارد خدمت در ارتش عراق شد که در جنگ تحمیلی علیه ایران به عنوان سکوی مناسبی برای پرتاب موشکهای اگزوسه علیه شناور های ایرانی (اعم از نظامی و غیر نظامی) تا زمان آماده شدن جنگنده های میراژ استفاده می شدند که در این میان حد اقل 2 فروند از آنها توسط نیرو های ایرانی ساقط شد. یکی از این پرنده ها توسط موشک ماوریک شلیک شده از فانتوم ایرانی در عملیات مروارید روی سکوی البکر منهدم شد. اسرائیل:این رژیم برای ترابری نیروهای خود در سال 1965 تعداد 12 فروند از این پرنده ها را سفارش داد که بعد ها موتور استاندارد آنها را با موتور T58 تعویض کرد.
همچنین اسرائیل از این پرنده ها در جنگهای یوم کیپور و لبنان نیز استفاده کرده بود که شاید از مهمترین موارد استفاده از این پرنده حمله به یکی از سایتهای پدافندی ارتش مصر در صحرای سینا بتوان اشاره کرد.
لیبی

این کشور 6 فروند از نوع SA-321GM مجهز به رادار و 8 فروند از نوع SA321M برای ترابری را در سالهای 1980 تا 1981 دریافت کرد.
آفریقای جنوبی

نیروی هوایی این کشور تعداد 16 فروند از این پرنده ها را برای گشت زنی در مرزهای خود با آنگولا سفارش داد؛ اما بعدا در سال 1990 آنها را بازنشسته و با هلیکوپتر پوما جایگزین ساخت.سوریه:
برخی منابع بر این باورند که این کشور تعداد 12 فروند از این هلیکوپتر ها را خریداری کرده است؛ اما مدرکی دال بر عملیاتی بودن آنها در دست نیست و از این رو احتمال می رود که این پرنده ها به کشور دیگری مثل لیبی فروخته شده باشند.
تصویرمشخصات فنی

نوع: هلیکوپتر ترابری سنگین یا جنگ دریاییسازنده: فرانسه
خدمه: 5نفر
ظرفیت: 27 سرباز مسلح یا 15 برانکارد
طول: 23 متر
ارتفاع: 6.66 متر
قطر پره اصلی: 18.9 متر
وزن خالی: 6.8 تن
حداکثر وزن برخاست: 13 تن
پیشرانه: 3 موتور توربو شفت Turboméca Turmo IIIC هریک با توان 1570 اسب بخار
حداکثر سرعت مجاز: 275 کیلومتر بر ساعت
حداکثر سرعت: 249 کیلومتر بر ساعت
برد عملیاتی: 1020 کیلومتر
سقف پروازی:3150متر
سرعت اوج گیری: 6.7 متر بر ثانیه
مداومت پروازی: 4 ساعت

بخش دانش و زندگی تبیان

منبع:
هوانوردی[/JUSTIFY]


چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 10 مهمان